Thursday, December 29, 2011

Rasulullah Menangis di Padang Mahsyar

Ya Allah kami rindu untuk bertemu dengan Rasulullah. Semoga kami termasuk di kalangan ikhwan yang dirindui Rasulullah. Semoga kami memperolehi syafaat dari Baginda di sana nanti..Amin..

Ya Rasulullah...kami rindu untuk bertemu denganmu..menatap wajahmu..sahutlah rindu kami..:( Allahumma solli 'ala Muhammad...

Wednesday, December 28, 2011

Maryam Jamilah

"Suka Duka Gerakan ISLAM Dunia Arab" karya Maryam Jamilah sangat  menusuk kalbu. Karya beliau mengheret diri untuk mengenali siapakah penulis ini dengan lebih dekat. Penanya sangat tajam (seperti karya seorang MUSLIMIN) dalam merungkai fakta-fakta sejarah sekaligus memberi inspirasi kepada akhawat generasi kini yang dahagakan ilmu.



Maryam Jamilah dilahirkan di Westchester, New York pada tahun 1934. Beliau berasal dari sebuah keluarga Yahudi yang bermukim di New York. Sebelum memeluk agama Islam, beliau dikenali sebagai Margaret Mascus. Kehidupan beliau sangat berbeza dengan remaja New York yang sebaya dengannya pada ketika itu. Remaja yang seusia dengannya sibuk mengejar "syurga dunia" tetapi beliau pula sibuk mengisi usia platinum ini dengan menelaah buku-buku yang "berat" untuk difahami bagi kebanyakan manusia.

Hasilnya di usia 14 tahun beliau mampu menulis sebuah novel "Di tepian jaluran Gaza". Sangat sukar diterima dek akal, dalam usia sebegini mampu menulis dengan baik mengenai sebuah negara yang tidak pernah dikunjungi serta perihal agama lain selain agama yang dianuti. Subhanallah..

Kronologi beliau memeluk agama Islam bermula sejak umur 20 tahun ketika beliau menuntut di Universiti New York. Melalui kuliah Judaisme in Islam (Ajaran Yahudi dalam Islam), beliau mula membandingkan Al-Quran dan Talmud. Beliau mendapati ajaran yang terdapat dalam Al-Quran lebih logik, berfakta serta memenuhi fitrah manusia sejagat. Di samping menelaah Al-Quran beliau juga turut mengkaji Hadis. 

Sinar Islam semakin terang di dada beliau lantaran melihat ketidakadilan PBB dalam menangani isu Arab-Yahudi di Palestin. Sikap berat sebelah ini membuatkan beliau malu untuk mengaku sebagai salah seorang bangsa Yahudi. Dan pada pagi hari bulan November 1954, beliau memeluk agama Islam.

Kisah beliau memeluk agama suci ini ditentang hebat oleh keluarga serta masyarakat sekitarnya. Pada saat itu,  keyakinan beliau untuk terus memeluk agama Islam tidak cukup kuat lantaran menerima tentangan dari orang tersayang. Kesan dari tentangan dan putus asa, beliau mengalami tekanan jiwa yang serius hampir 3 tahun. 

Semasa beliau menderita akibat tekanan jiwa ini, beliau berjanji akan memeluk Islam bersungguh-sungguh setelah sembuh. Menyedari keadaan ini,  ibu bapa beliau tidak sanggup melihat buah hati kesayangan terus menderita. Justeru, mereka berjanji untuk membenarkan beliau menganut agama Islam dengan syarat beliau sembuh seperti sedia kala.

Pada tahun 1959, dengan kuasa Allah beliau sembuh dari tekanan jiwa. Setelah sembuh, beliau mula mendekati dan bersahabat dengan golongan muslim di New York. Di ulang tahun kelahirannya yang ke-27 pada tahun1961, beliau sekali lagi memeluk agama Islam disaksikan oleh Syeikh Daud Ahmad Faisal. Mulai saat itu, namanya ditukar kepada Maryam Jamilah.

Di atas hidayah Allah, beliau yang berasal dari Yahudi, kemudian menganut fahaman Atheis, akhirnya menemui agama yang suci iaitu Islam. Usaha beliau dalam mencari kebenaran menerusi pembacaan dan kajian semasa sangat mengharukan. Setelah memeluk agama Islam, beliau semakin aktif berkarya dalam usaha menyedarkan umat Islam akan keindahan peradaban Islam dibandingkan dengan peradaban Barat. Karya-karya beliau turut diterjemahkan dalam pelbagai bahasa di seluruh pelusuk dunia.

~MARYAM JAMILAH~ serikandi Islam. Seindah namamu, memberi inspirasi buat akhawat generasi kini.         



Wednesday, October 26, 2011

Sahabat



Rindu sahabat2..

Moga kalian terus thabat dalam perjuangan.

Tuesday, October 18, 2011

Sunday, October 2, 2011

Rintihan

Indahnya jalan taqwa. Kita sentiasa dipandu oleh Ilahi menuju destinasi suci. Ayuh, jangan cepat mengalah. Teruskan melangkah wahai mujahid/ah ummah. Allah dengar rintihan kita.

Saturday, October 1, 2011

Wasiat Rasulullah saw kepada wanita

SAIDATINA 'Aisyah r.'a meriwayatkan: Rasulullah s.a.w (mafhumnya), "Hai Aisyah, aku berwasiat kepada engkau. Hendaklah engkau sentiasa mengingati wasiatku ini. Sesungguhnya engkau akan sentiasa di dalam kebajikan selama engkau mengingati wasiatku ini..."


Intisari wasiat Rasulullah s.a.w tersebut dirumuskan seperti berikut: Hai, Aisyah, peliharakanlah diri engkau. Ketahuilah bahawa sebahagian besar daripada kaum engkau (kaum wanita) adalah menjadi kayu api di dalam neraka. Antara sebab-sebabnya ialah mereka itu :

(a)  Tidak dapat menahan sabar dalam menghadapi kesakitan (kesusahan) - apabila dibalakan tidak bersabar;

(b) Tidak memuji Allah Taala di atas kemurahan-Nya - apabila dikurniakan nikmat dan rahmat tidak bersyukur;

(c) Mengkufurkan nikmat;

(d) Membanyakkan kata-kata yang sia-sia;

Wahai, Aisyah, ketahuilah:

(a) Bahawa wanita yang menidak-nidakkan kebajikan (kebaikan) yang diberikan oleh suaminya akan digugurkan oleh Allah Taala amalannya;

(b) Bahawa wanita yang menyakiti hati suaminya dengan lidahnya, maka pada hari kiamat, Allah menjadikan lidahnya tujuh puluh hasta dan dibelitkan di tengkuknya;

(c) Bahawa isteri yang memandang jahat (menuduh atau menaruh sangkaan buruk terhadap suaminya), Allah akan menghapuskan muka dan tubuhnya pada hari kiamat;

(d) Bahawa isteri yang tidak memenuhi kemahuan suaminya (yang harus/halal) di tempat tidur atau menyusahkan urusan ini atau mengkhiananti suaminya, akan dibangkitkan Allah pada hari kiamat dengan muka yang hitam, matanya kelabu, ubun-ubunnya terikat kepada dua kakinya di dalam neraka;

(e) Bahawa wanita yang mengerjakan sembahyang dan berdoa untuk dirinya tetapi tidak untuk suaminya, akan dipukul mukanya dengan sembahyangnya;

(f) Bahawa wanita yang dikenakan bala ke atasnya lalu dia menampar-nampar mukanya atau mencarik-carikkan pakaiannya, dia akan dimasukkan ke dalam neraka bersama dengan isteri nabi Nuh dan isteri nabi Lut dan tiada harapan mendapat kebajikan syafaat daripada sesiapa pun;

(g) Bahawa wanita yang berzina akan diderakan di di hadapan segala makhluk di hadapan neraka pada hari kiamat - tiap-tiap perbuatan zina dengan delapan puluh cemeti daripada api;

(h) Bahawa isteri yang mengandung itu adalah baginya pahla seperti berpuasa pada siang harinya dan mengerjakan qiamullail pada malamnya serta pahala berjuang fi sabilillah;

(i) Bahawa isteri yang bersalin, bagi tiap-tiap kesakitan yang dideritainya diganjari pahala memerdekakan seorang hamba sahaya. Demikian juga pahalanya setiap kali menyusukan anaknya;

(j) Bahawa wanita apabila bersuami dan bersabar daripada menyakiti suaminya, maka samalah dengan titik-titik darah dalam perjuangan fi sabilillah. Dialah antara wanita-wanita yang qanitat (banyak beribadat kepada Allah).

Wednesday, September 28, 2011

Bisikan doaku

Doa senjata mukmin

Ya Allah..jadikan kami "ikhwan" yang sentiasa dirindui Rasulullah.
Ameen

Wednesday, September 21, 2011

Bebas Palestin



Selamatkan Palestin + Malaysia dari penjajahan!

Tuesday, September 20, 2011

Dunia Tempat Perantauan

Rasulullah saw bersabda..

"Jadilah engkau di dunia ini, seakan-akan orang yang merantau atau pengembara, jika engkau berada pada waktu petang, janganlah engkau menunggu pada waktu pagi, dan jika engkau berada pada waktu pagi, janganlah engkau menunggu pada waktu petang, dan pergunakanlah waktu sihatmu sebelum kamu sakit, dan pergunakanlah waktu hidupmu sebelum kamu mati"

(Riwayat Bukhari)

Meneliti hadis ini, terasa diri kembali bertenaga untuk terus merancang sekaligus melangkah dengan lebih laju dalam mencipta kejayaan untuk diri sendiri dan pastinya untuk ummah. Perkara yang perlu diutamakan..utamakanlah! Perkara yang perlu disegerakan..segerakanlah! Jangan tunggu hari esok. Peluang yang ada di depan mata, pertimbangkan..dan guna sebaik mungkin. Nasihat untuk diri sendiri dan pastinya untuk anda!


"6 bulan jadi Research Assistant di USIM under Dr. Hanina..my lovely supervisor sebelum further master. Hasrat tinggalkan USIM..hanya tinggal kenangan..realiti sekarang, khidmatku masih diperlukan di sini."

...u CAN DO IT...trust yurself!
  


Wednesday, September 14, 2011

Wanita vs Pohon Semalu

Pada suatu hari, Rasulullah s.a.w berjalan-jalan bersama puteri baginda, Saidatina Fatimah r.a. Setibanya mereka berdua di bawah sebatang pohon tamar, Fatimah terpijak pohon semalu, kakinya berdarah lalu mengadu kesakitan. Fatimah mengatakan kepada bapanya apalah gunanya pohon semalu itu berada di situ dengan nada yang sedikit marah.


Rasulullah dengan tenang berkata kepada puteri kesayangannya itu bahawasanya pohon semalu itu amat berkait rapat dengan wanita. Fatimah terkejut. Rasulullah menyambung kata-katanya lagi.

Para wanita hendaklah mengambil pengajaran daripada pohon semalu ini dari 4 aspek.

Pertama, pohon semalu akan kuncup apabila disentuh.
Ini boleh diibaratkan bahawa wanita perlu mempunyai perasaan malu (pada tempatnya).

Kedua, semalu mempunyai duri yang tajam untuk mempertahankan dirinya.
Oleh itu, wanita perlu tahu mempertahankan diri dan maruah sebagai seorang wanita muslim.

Ketiga, semalu juga mempunyai akar tunjang yang sangat kuat dan mencengkam bumi. 
Ini bermakna wanita solehah hendaklah mempunyai keterikatan yang sangat kuat dengan Allah Rabbul Alamin.

Dan akhir sekali, semalu akan kuncup dengan sendirinya apabila senja menjelang. 
Oleh itu, para wanita sekalian, kembalilah ke rumahmu apabila waktu semakin senja.

Ambillah pengajaran dari semalu walau pun ia hanya sepohon tumbuhan yang kecil.



Thursday, September 8, 2011

What Money Can Buy??


A bed but not sleep...
Books but not brains...
Food but not appetite...
Finery but not beauty...
A house but not a home...
Medicine but not culture...
Amusement but not happiness...
Strength but not trust...
Religion but not salvation...
Muslim but not mukmin...



Thursday, August 25, 2011

Fasa terakhir..

Fasa ke 3 Ramadhan..fasa terakhir, fasa bebasnya dari azab api neraka. Fasa dijanjikan malam al-Qadar. Fasa ini semakin terbalik dengan rancaknya persiapan aidilfitri. Persoalan dan perbualan lazim yang kita selalu dengar...

....Baju raya dah siap ke? Bila nak beli?...
....Jom main mercun, bunga api..best giler!...
....Kuih raya dah de berapa ni? Kita kena tempah lagi...tart nenas, almond london..bla222...

Bagus plan awal2 ni. Tapi masa plan ni jangan lupa tawaran2 hebat lain yang Allah sediakan. Antaranya malam al-Qadar. Kita tidak dapat menjangkakan apakah Ramadhan ini yang terakhir. Adakah kita masih lagi diberi kesempatan lalui Ramadhan pada tahun akan datang. Semuanya kemas dalam pengetahuan Allah.

Selagi ada masa di fasa terakhir ini, jangan lepaskan peluang. Tak salah buat persiapan raya or persiapan lain..tapi jangan dilalaikan sudah..

JOM SEMUA, KITA TERUS REBUT PELUANG DI FASA TERAKHIR NI!


.... 

Saturday, August 20, 2011

Pelajar UIA Mimpi Jumpa Rasulullah




Subhanallah...moga kita semua berpeluang jumpa Rasulullah satu hari nanti..

Dan bersaksilah..sesungguhnya kami merinduimu...Ya Rasulullah

Saturday, August 13, 2011

Muhasabah Ramadhan

Saidina Umar berkata: "Hisablah dirimu sebelum kamu dihisab"

Menyelusuri 2/3 Ramadhan, fasa kedua, fasa maghfirah, fasa muhasabah. Fasa ini sejujurnya jangan dibiarkan sepi, malah makin laju berpesta "ibadah". Sedar tak sedar fasa pertengahan ini, jemaah yang hadir ke masjid mula berkurangan. Shopping complex tidak pernah sunyi malah makin hangat dengan promosi sempena Aidilfitri hingga tenggelam bahang Ramadhan.

Untuk muhasabah..cuba perhatikan diri sendiri berdasarkan 4 perkara yang sewajarnya dianalisis setiap hari;  
  1. Masa 
  2. Amal
  3. Hubungan dengan Allah
  4. Hubungan dengan makhluk  
Berjayakah kita mengurus masa dengan baik?
Berjayakah kita jadikan setiap rutin harian yang dilalui sebagai amal atau ibadah?
Berjayakah kita menjadi seorang 'abid yang sentiasa bernafas dalam jiwa hamba?
Berjayakah kita memberi hak yang sewajarnya sesama makhluk?

Mungkin ada yang masih kurang, masih ada kelompangan..Jadikan fasa kedua ini titik tolak muhasabah diri untuk menjadi 'abid yang sentiasa dirindui Ilahi...Insya Allah..

Friday, July 29, 2011

Lambaian Ramadhan

Kali ini..
Dia akan datang..
Kunjungi jiwa-jiwa yang merindui lambaian kasih Ilahi..
Sedar tidak sedar..ia semakin hampir..

Ramadhan..
Inilah pakej yang dianugerahkan Ilahi..
Untuk bina potensi diri dalam tempoh setahun..
Menerusi tarbiah Ilahi selama sebulan..
Bekalan untuk jejaki 11 bulan akan datang..

Seketika..diri termenung sejenak..
Berjayakah pada tahun ini menjejaki malam  al-qadar..
Malam dambaan para pencinta Ilahi..
Tawaran seribu satu hikmah akan diberi buat insan yang terpilih..

Ya Rahim..
Adakah tahun ini aku di kalangan insan yang bertuah itu?
Anugerahkanlah kepadaku dan kepada insan-insan yang dikasihi..
Menjejaki malam tersebut..

Ameen..di hari segala penghulu hari..
Moga doa-doa akan dimakbulkan..
Salam Ramadhan
Ramadhan Kareem..
Allahu Akram..

Sunday, July 3, 2011

Addena n Iman

Assalamualaikum semua..maktih n sape2 y view blog ni..nice to meet u! Kali ni, saja kami nk post sumtin..Ish2..lama betul blog ni maktih x update..hope we got sumtin here...korang Conclude sndri ek!
I'm Nurul Iman
I'm Nurin Addena

One day..Kak Deena ni..enjoy nampak? Cuba bagi kat Iman sket..

Nah..amik la..x sedap pun..

Alamak...dik Iman da dapat la..Ma..tolong la...plz do sumtin 4 me!!!

At then end..Ma dah amik dah..tu la lain kali kite main same2 jgn berebut2? last 2 2 rugi..huhu..

Friday, May 27, 2011

Ukhwah forever

Salam..

"Bestnye..dapat jumpa korang..rindu sangat, rasa hati kembali hidup selepas mati dalam dunia praktikal"

Hebatnya ukhwah ni.

"Sinergi, cik naz, mirae, muna, k.aidah, k.mah..bangun2..dah pagi..jom solat sama2"

Pagi yang indah di hari segala penghulu hari..
Moga Allah rezekikan keampunan, keredhaan dan kasih sayang buat insan2 yang kerdil ini.

Last day at USIM, present LI..before graduate..

Tiba2 teringat kat syami..training baik2 ok! grad nnt kite jumpe..

Thursday, April 7, 2011

Star..

Star is to be created..
Now I can prove..
If we are facing the hardly life with a thousand of patient..
Actually it make us to be the star..

I can breath in and out smoothly..
Since..star is now created in my heart, my mind, and my soul..

TQ Allah..

Tuesday, January 25, 2011

Ashabul kahfi 3

..Sg. Tekala..
Salam sayang, salam rindu, buat warga ashabul kahfi..hampir sebulan kita berpisah..masing2 bawa haluan sendiri di tempat LI except k.ili je..dengar2 dia ni 'to be businesswoman'..wah2 dah maju '2 tapak' mak kita ni ye..hehe..

Sahabat,

Kemarin, kita sama2 kejar pelangi. Jatuh bangun bersama, dan pasti ketika ada yang terjatuh, ada yang terus menghulurkan tangan untuk berpaut. Ketika itu seribu kekuatan tiba untuk terus bangun kembali. Kejar dan terus kejar pelangi yang indah..Tiba di satu persimpangan, haluan kita berbeza, tapi matlamat kita masih sama. Kita tidak ada pilihan lain..hanya berbekalkan TABAH..kita terpaksa menempuh haluan baru..Membuka lembaran baru dalam sejarah hidup masing2.. :)

Hari ini, kita masih lagi terus mengatur langkah. Agar lebih laju melangkah dan menongkah rintangan di hadapan. Penat, letih tidak dipedulikan lagi. Tapi kini..ketika terjatuh, sudah hilang tangan yang selalu dihulurkan untuk berpaut. KITA BUKAN BERTUHANKAN MANUSIA. ALLAH KAN ADA. Pesanan yang dititipkan oleh seorang sahabat terus mengingatkan diri yang alpa. Langkah terus disusun..terus diatur agar terus laju. 

Jika hari ini kita mengeluh, merintih diri, labelkan diri kita sebagai insan yang lemah. Pasti generasi hadapan akan lebih mundur. Tapi, jika kita bangun, terus maksimakan dan mengasak kemampuan diri yang ada, dengan izin Allah pasti generasi hadapan akan lebih maju.  

~ Sinergi, saya pinjam semangat korang jap ~ Dah ok nanti saya bagi balik ~ Bleh ke cam 2? ~